Železničky Žilinskej župy
Velká kniha o téměř zapomenutých dopravních koridorech
kolektiv autorů
V 19. století poskytovaly voňavé a husté lesy Liptova, Oravy a Kysúc potřebnou zásobu dříví pro rozvíjející se průmysl Uherska. Hospodářský pokrok však už vyžadoval efektivnější způsob dopravy než splavování řek. Spuštění provozu Košicko-bohumínské železnice znamenalo historicky zásadní společensko-technologickou změnu v našem kraji. Doprava dřeva, zboží i lidí mezi městy a dědinami v dolinách si vyžadovala úvahy o vybudování železničních dopravních drah v celém kraji. Dostupná technika, přírodní poměry a ekonomika nakonec definovaly vybudování úzkorozchodných železnic s rozchodem 760 mm, které se napojovali ve stanicích Košicko-bohumínksé železnice na normální rozchod.
Z obsahu:
Košicko-bohumínská železnice
Kysucká lesní železnice
Oravská lesní železnice
Historie L´ubochnianské lesní železnice
Úzkorozchodná železnice Ružomberok - Korytnica
Z historie Považské lesní železnice
Železnice v dole Dúbrava
Současný stav muzejních expozic v oblasti dopravy v Žilinské župě
Doplněno černobílými a barevnými fotografiemi.