Motorové lokomotivy řady T 434.0
Vladislav Borek, Jaroslav Wagner
Klasická monografie jedné z prvních lokomotivních řad, jimiž po válce započaly snahy o zavedení motorové trakce u ČSD.
Kniha čerpá z dochované písemné i obrazové dokumentace. V jejím textu jsou zachyceny porodní bolesti nejen samotného vývoje, ale také stavby těchto lokomotiv. Jak ukázaly už první zkoušky, měly zprvu řadu závad a konstrukčních nedostatků, které však byly jen částí příčin jejich krátké existence. Tehdejší stav železničních tratí totiž nebyl ideální a nové stroje tak musely splňovat nejen požadavky na univerzální lokomotivu, tj. být vybaveny parním agregátem pro vytápění vlakové soupravy, ale současně vyhovovat podmínkám provozu na tratích s relativně nízkou únostností. Zatímco technické a konstrukční nedostatky se z valné části během zkušebního provozu povedlo odstranit, rozpor mezi hmotností hnacího vozidla a únosností trati se přes veškerou snahu sladit nepodařilo.
Následně výrobce i provozovatel začali upřednostňovat vývoj nové lokomotivy, u níž by již z výroby byly vyřešeny technické dětské nemoci i její nižší hmotnost. Tím se ovšem rezignovalo na univerzálnost nově konstruované řady. Tato nová řada se pak stala počátkem sériové výroby "malých hektorů" produkovaných v několika variantách.
Celá publikace dokazuje, že krátký provozní život lokomotiv řady T 434.0 nebyl způsoben ani tak technickou nevyzrálostí konstrukce, která svou koncepcí spíše předběhla dobu, ale tím, že československé tratě na takovouto lokomotivu nebyly ještě připraveny.
Svazek 22
Doplněno barevnými a černobílými fotografiemi a plánky.